Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Kapelníka EDGUY Tobiase Sammeta si někdy představuji jako pilnou včelku, která v zahradě přelétá z květu na květ a neustále opyluje. Výsledkem jsou dva druhy plodů, které chutnají podobně. Zatímco však plody pod názvem AVANTASIA mají chuť pestrou s mnoha chuťovými tóny, plody EDGUY jsou zemitější a jadrnější. A protože nyní nastal čas sklizně odrůdy EDGUY, podívejme se blíže na to, s jakým ročníkem přišel Tobi tentokrát.
Přidržíme-li se onoho mičurinského příměru, plody (alba) EDGUY od skvělého „Hellfire Club“ po jejich utrhnutí (tj. po každém dalším poslechu) měly tendenci kazit se stále rychleji. Rovněž jejich chuť už neměla ten šmak, co dříve. Nic naplat, že se malý velký muž Tobi snažil nahnat klesající kvalitu pestrou oblohou v podobě různých hudebních nálad. Výsledkem byly až na výjimky rozpačité skladby, které v některých případech přecházely až v trapný kýč. To ovšem nemění nic na tom, že Tobias Sammet je skladatel, který umí složit skvělý hit, tklivou baladu i složitěji strukturovanou skladbu. A jak se mu a partě jeho vychechtaných kumpánů zadařilo na aktuální desce, nesoucí další z řady poněkud pitomých obalů?
Hned na úvod se odkopu, když musím s překvapením říci, že takhle svěží a zároveň tradiční album EDGUY již dobrých deset let nenatočili. Stejně jako u letošních GAMMA RAY lze z novinky EDGUY zaslechnout řadu odkazů na vlastní minulou tvorbu – od „Vain Glory Opera“ přes „Mandrake“ až po „Hellfire Club“. A právě hned úvodní song „Sabre & Torch“ evokuje otevírák mnou vzývané desky „Hellfire Club“. Pryč jsou laciné fóry a šaškovské čapky s rolničkami. A laťka poté stoupá ještě výš. Dokonce až do vesmírných dálav. Řeč je o následujících dvou (!) titulních skladbách. Jsou jednoznačně jedním z vrcholů alba! První z nich evokuje vesmírný prostor použitím syntetizátorů a v druhé polovině písně Tobiho zpěvem, připomínajícím kvílející meluzínu v komíně. V druhé titulní věci „Defenders Of The Crown“ je oproti předchozí písničce refrén velice jednoduchý – do zblbnutí je opakován název, byť s pořádným důrazem a hřmotem. HAMMERFALL jak když vyšije!
Na tradičně poněkud odlehčenější vlně se nese veselá rocková vyřvávačka „Love Tyger“, jejíž klip mi připomíná večerníček s klaunem Amem. To píseň s pohádkovým názvem „Realms Of Baba Yaga“ vyznívá se skřípavými kytarami a středním tempem jako „2 Minutes To Midnight“ od anglických klasiků IRON MAIDEN, samozřejmě v rámci mantinelů EDGUY. Po odletu Baby Jagy v jejím hmoždíři přilétá na křídlech svého největšího pop megahitu „Rock Me Amadeus“ samotný Falco, totiž Tobias, jemuž jde skvěle do pusy. Vydařený cover! Jedinou autorskou výjimkou, kterou nesložil Tobias, nýbrž kytarista Jens Ludwig, je písnička „Do Me Like A Caveman“ s řezavou kytarou a jednoduchým klávesovým motivem.
Pozvolné tempo desky naruší přeci jen jedna speedovější vzpomínka – při poslechu „Shadow Eaters“ se ocitám v dobách modrého kašpara s kořenem mandragory v ruce. Melancholické zastavení „Alone In Myself“ s meatloafovským refrénem je ideálním hudebním prostředkem ke zpytování svého nitra. Z této chvályhodné činnosti člověka vytrhne broukání basové kytary, jež přeroste v houpavé tempo za doprovodu hammondek s orientální mezihrou. Toť nejdelší song „The Eternal Wayfarer“ s vygradovaným bombastickým refrénem. Tobi nezapomněl ani na použití tradičních překrývajících se vícehlasů. Lepší závěr alba si nelze představit, ač mám intenzivní pocit, že jsem ten základní motiv již někde zaručeně slyšel.
Po mnoha posleších mě album stále baví, a to jsem k němu po minulých deskách přistupoval s krajní nedůvěrou. Pracovitost a um včelky Tobiase Sammeta zase jednou došly naplnění, z čehož může těžit nejen on a EDGUY, ale především jejich posluchači.
Album, které si do budoucna mohou fanoušci EDGUY zařadit mezi alba klasická, neboť se najde nejméně deset dobrých důvodů, proč se k této nahrávce vracet. Zahrnuje totiž v jednom balení úplně všechny klasické EDGUY aspekty!
1. Sabre & Torch
2. Space Police
3. Defenders Of The Crown
4. Love Tyger
5. The Realms Of Baba Yaga
6. Rock Me Amadeus (Falco Cover)
7. Do Me Like A Caveman
8. Shadow Eaters
9. Alone In Myself
10. The Eternal Wayfarer
Půlhodina emocemi a expresivitou natlakovaného HC papiňáku. Screamo vokál nutně nemusí být pro každého, ale parádně čitelný a průrazný zvuk a značná naléhavost hovoří jasnou řečí. K tomu jeden z coverartů roku. Deska i pro žánrové ignoranty, jako jsem já.
Reinkarnace švédské devadesátkové kapely, která se svého času svezla s proudem melodického death metalu. Staří páprdové se nedávno po dvaceti letech dali znovu dohromady, aby si zahráli už jen pro radost. Možná pro radost, ale zato pěkně zostra.
Polská deska snažící se prodat djent a progresivní metal v jeho instrumentální podobě. Velká spousta hostů, z nichž nejvíce září asi jméno Jeffa Loomise. Výsledek trochu sráží stále stejné postupy, okatě fádní djentové zářezy a poněkud unylé melodie.
Instrumentální projekt frontmana ELDER Nicka DiSalvo je asi přesně takový, jaký bychom od něj čekali. Tedy plný psychedelie a progresivní rockové klasiky, obsahuje ale i plnější stonerrockovou složku. Příjemné album bez překvapení.
Progresivní metalcore, který nese všechna stylová klišé, ale rozhodně mu nechybí švih a tempo. A vlastně je to i pestré, od death razance přes deathcore až po djent a melodické vyhrávky. Výsledek je sice takové načančané nic, ale za poslech stojí.
Irové pokračují ve své vizi neotřele pojatého a math rockem ušpiněného post rocku, jako by se stále snažili vyrovnat debutu, kterým se blýskli již v roce 2009. Opět chybí asi jen špetka, aby to bylo na potlesk.
Tento projekt táhne především charakteristický vokál Donovana Melero z HAIL THE SUN, což ve spojení se Sergio Medinou z ROYAL CODA znamená ono emotivně bolavé ukřičené post hardcore inferno, které odkazuje k domovským skupinám obou zmíněných hudebníků.